admin admin .

admin

موقع سرگیجه چی بخوریم

 تعداد زیادی از افراد در زمان سرگیجه دچار ترس می شوند.

 

سرگیجه :
بیشتر سرگیجه هایی که اتفاق می افتد، از نوع سرگیجه کاذب هستند. این نوع سرگیجه با نشانه هایی مانند سیاهی چشم ها، تاری دید، دوبینی و حالت سبکی در سر اتفاق می افتد. در برخی از موارد هم افراد برای مدت کوتاهی هوشیاری خود را از دست می دهند.


چرا دچار سرگیجه می شویم؟
سرگیجه در افراد به دلایل مختلفی رخ می دهد. برخی از افراد که قد بلندی دارند و لاغر هستند، در زمانی که از خواب بیدار می شوند، به دلیل تغییر ناگهانی موقعیت و وضعیت، دچار سرگیجه می شوند. این افراد با سرعت از خواب بیدار می شوند و می ایستند. به همین دلیل برای چند لحظه دچار حالاتی مثل غش، سنکوپ و یا سبکی سر می شوند. بعد از گذشت مدتی این حالت از بین می رود و این افراد می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.

در این مورد سرگیجه، به دلیل افت فشار خون رخ می دهد. کاهش فشار خون در نتیجه تغییر ناگهانی وضعیت دراین افراد اتفاق می افتد. برای جلوگیری از پیش آمدن این حالت، افراد باید در زمان بلند شدن از بستر خواب عجله نکنند و به آرامی از جای خود برخیزند.

در افرادی که فشار خون بالایی دارند، هم سرگیجه به وجود می آید. در این افراد حالاتی مانند گر گرفتگی و بر افروختگی هم دیده می شود.

از عوامل مختلفی که باعث بروز سرگیجه در افراد می شوند، می توان به بیماری های قلبی و عروقی اشاره کرد. ضربان نامنظم قلب و همچنین بیماری های ساختمانی و دریچه قلب هم زمینه مناسبی را برای ایجاد حالت سرگیجه فراهم می کنند.

گاهی اوقات سرگیجه با علائمی مانند گرسنگی ، عرق کردن، لرزش دست ها و تحریک پذیری خلقی ایجاد می شود. این حالات به دلیل افت قند خون به وجود می آیند و در افراد دیابتی بیشتر دیده می شوند. سرگیجه در افرادی که به بیماری های جسمی و روانی مبتلا هستند هم دیده می شود.

سرگیجه با چه علائمی ظاهر می شود ؟
به طور کلی نشانه های سرگیجه در افراد مختلف به شکل های چرخش اشیا و محیط به دور سر، احساس سبکی در سر، عدم تعادل ، ایجاد حالت غش و ناپایداری بدن، سنگینی سر و ... ایجاد می شود.


سرگیجه را چطور درمان کنیم ؟
پزشکان و متخصصین با مشاهده حالات بیمار، معاینه او و انجام آزمایش های مختلف تلاش می کنند تا در گام اول علت سرگیجه را تشخیص دهند و سپس بهترین راه درمان را انتخاب نمایند. آنها برای انتخاب روش درمان دقت کافی را انجام می دهند تا راهی را انتخاب کنند که در کمترین زمان بتواند به نتیجه مطلوب برسد.

از روش های متنوع درمان سرگیجه می توان به تجویز انواع دارو، استفاده از روش های مختلف فیزیوتراپی، انجام حرکات ورزشی، رژیم غذایی، درمان گیاهی، استفاده از روان درمانی، جراحی و ... اشاره کرد.

بیماری های مربوط به گوش داخلی، بیماری منییر، اختلالات اضطرابی ، میگرن وستیبولار و .... باعث ایجاد سرگیجه در افراد می شوند.

گاهی اوقات سرگیجه با علل واقعی و در برخی موارد به صورت کاذب بروز می کنند.

موقع سرگیجه چی بخوریم
درمان گیاهی سرگیجه :
برای درمان سرگیجه در بسیاری از موارد از درمان های گیاهی استفاده می کنند.

استفاده از گیاه جینگکو باعث بهبود جریان خون مغزی می شود و ازاین طریق موجب کاهش علائم سرگیجه هایی می شود که با علل مختلف مغزی بروز می کنند.

در میان گیاهان موجود در طبیعت، زنجبیل به عنوان یک گیاه منحصربه فرد شناخته می شود. از این گیاه در درمان سرگیجه هایی که با تهوع و استفراغ همراه هستند، استفاده می کنند. در این حالت میزان سرگیجه در بیماران کاهش می یابد. زنجبیل تاثیر مهمی در کاهش علائم سرگیجه در بیماری منییر می گذارد.


برای کاهش نشانه های سرگیجه در برخی موارد از ترکیب عسل و اسطوخودوس استفاده می کنند. این ترکیب باعث می شود تا سرگیجه در افراد کاهش یابد.

به افرادی که دچار سرگیجه می شوند، توصیه می شود تا برای رفع این حالت از رژیم غذایی کم نمک، کم چرب استفاده کنند. همچنین بهتر است این افراد در طول روز مایعات زیادی مصرف نمایند.


در برخی موارد به بیماران توصیه می شود تا در طول روز از ترکیب عسل و سیاه دانه استفاده نمایند. برای تهیه این ترکیب ، عسل و پودر سیاه دانه را در آب گرم با هم مخلوط می کنند و در طول روز میل می نمایند.

برخی از افراد به دلیل اضطراب و استرس دچار سرگیجه می شوند. برای این افراد می توان از دم کرده بابونه، سنبل الطیب و اسطوخودوس استفاده کرد. وقتی که دم کرده موردنظر را مصرف می کنند باعث می شود تا آرامش پیدا کنند. از این طریق میزان استرس آنها کاهش می یابد و کمتر دچار سرگیجه می شوند.

 

تاثیر طب سوزنی بر درمان سرگیجه :
یکی از روش های موثر در درمان انواع سرگیجه، طب سوزنی است. در مورد سرگیجه هایی که با علت های مغزی و عصبی ایجاد می شوند، می توان از طب سوزنی استفاده کرد. همچنین در مواردی که افراد در زمان سرگیجه دچار عدم تعادل می شوند، استفاده از طب سوزنی موثر است.

طب سوزنی باعث بهبود جریان خون مغزی می شود. همچنین باعث می شود تا التهاب گوش کاهش یابد. گاهی اوقات هم از طریق آزاد کردن برخی مواد شیمیایی در پایانه های عصبی باعث کاهش سرگیجه در بیماران می شوند.

تاثیر ماساژ بر درمان سرگیجه :
در برخی موارد برای بهبود سرگیجه از روش ماساژ استفاده می کنند. در این حالت روغن بابونه یا نعنا را به محل شقیقه ها می مالند و ماساژ می دهند. برخی معتقدند اگر منطقه اتصال گردن و جمجمه را در قسمت پس سر فشار دهند، تاثیر مثبتی در کاهش سرگیجه دارد.

می توان روغن اسطوخودوس را بر روی سر ماساژ داد.

در صورتی که پزشک تجویز نمود، می توان از حجامت هم در این مورد استفاده کرد.

درمان خانگی سرگیجه :
برای برطرف کردن حالت سرگیجه در منزل می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. برخی از افراد با استفاده از آبلیمو، فلفل سیاه، نمک و آب یک ترکیب سالم را تهیه می کنند که باعث می شود تا انرژی لازم را به دست آورند.

استفاده از ترکیب مساوی نمک، سرکه، خردل و فلفل که داخل آب ریخته می شود، باعث ایجاد ترکیبی می گردد که گردش خون را بهبود می بخشد. این امر موجب می شود تا سطح انرژی در بدن افراد افزایش یابد و بدن به حالت عادی بازگردد.

مصرف چای بابونه و چای نعنا هم تاثیر مثبتی بر کاهش سرگیجه دارد. برای درمان سرگیجه می توان ازترکیب عسل و زنجبیل، سرکه سیب و عسل، ماست و پرتقال، لیمو و سایر مرکبات نیز استفاده کرد.


نکته : بهتر است در زمان بروز سرگیجه به پزشک مراجعه نمایید تا در اولین قدم علت آن مشخص شود. این امر باعث می شود تا بهترین راه برای درمان انتخاب شود.

در مورد زنان باردار بهتر است در زمان بروز سرگیجه با پزشک خود مشورت نمایند.

منبع : https://idealsho.com


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۵۹:۰۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)